معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از تائید لایحه هوای پاک از سوی شورای نگهبان خبر داد و گفت: تدقیق و شفاف‌سازی در تعریف آلودگی هوا و برقراری همکاری بین‌المللی برای حل معضل گرد و غبار از سوی دولت از جمله مهمترین مواد قانون هوای پاک است.

محمد مجابی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه هوای پاک از عناصر مهم و حیاتی محسوب می‌شود؛ در آغاز کار دولت یازدهم لایحه هوای پاک به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که بعد از طی مراحل بررسی در مجلس، در فروردین ماه سال جاری این لایحه به تصویب رسید اما از آنجا که شورای نگهبان در مورد سه بخش لایحه ابهام داشت این لایحه به مجلس بازگشت داده شد و بعد از بررسی در صحن علنی مجلس و رفع ایرادات مد نظر شورای نگهبان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در نهایت در 11 مرداد ماه شورای نگهبان اصلاحات مجلس را مورد بررسی قرار داده و با توجه به اینکه لایحه بدون مغایرت با شرع و قانون اساسی شناخته شد این موضوع به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

وی افزود: مصوبه هوای پاک از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور و از سوی رئیس جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و هیات وزیران  باید در اولین فرصت نسبت به تهیه آئین نامه اجرایی آن اقدام کند.

قانون هوای پاک مناطق آزاد و تجاری را هم دربرمی‌گیرد

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آنچه در لایحه هوای پاک اهمیت دارد آنست که برای اولین بار تدقیق و شفاف‌سازی در تعریف آلودگی هوا، تسری آن به آلودگی بو، صدا و امواج و دسته‌بندی منابع آلاینده هوا بر اساس استانداردهای معتبر جهانی صورت می‌گیرد. نکته حائز اهمیت این است که قانون هوای پاک کلیه مناطق سرزمینی شامل مناطق ویژه، آزاد، تجاری و صنعتی را نیز در بر می‌گیرد.