آخرین بروزرسانی سایت : ۲۳ / خرداد / ۹۸ | ۲:۱۰ ب.ظ

نرخ بیکاری روستائیان استان تهران؛ ۶.۵ درصد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ انوشیروان محسنی بندپی در سی و دومین نشست دهیاران به ضرورت توسعه روستایی اشاره کرد و افزود: نگاه دولت و مجلس و همه کسانی که در امر توسعه مشغول هستند این است که به زیربنای توسعه روستایی توجه شود.
وی با بیان اینکه روستا‌ها به عنوان یک ظرفیت ارزشمند و محور و پایگاه اصلی در بحث تولید و مشارکت زنان در امر تولید هستند، گفت: ارزش افزوده‌ای که در دست ما قرار داده شده است با برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند توسعه مناسب پیدا کند، اما امروز با روستا‌هایی که در حال خالی شدن از سکنه هستند، مواجهیم.
محسنی بندپی با بیان اینکه دولت در بحث توسعه روستایی اقدامات خوبی کرده است، ادامه داد: برخی روستا‌ها دارای امکانات و زیرساخت‌هایی توسعه‌ای مانند جاده و امکانات بهداشتی، اما در حال خالی شدن از سکنه هستند و میزان جمعیت ۷۰ درصدی روستائیان به ۳۰ درصدی شهری در ابتدای انقلاب هم اکنون به ۷۰ درصدی در شهر‌ها و ۳۰ درصد در روستا‌ها تبدیل شده است.
استاندار تهران با تاکید بر اینکه باید به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های روستایی توجه شود گفت:: اکنون توانمندی روستا‌ها با گذشته بسیار متفاوت است، جوانان فارغ التحصیل روستایی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستند و باید زمینه ماندگاری آن‌ها در روستا‌ها فراهم شود، این اتفاق با روش‌های آموزشی سنتی امکان‌پذیر نیست و بلکه باید از روش‌های نوین جهانی مانند آموزش استارت آپ‌ها استفاده کرد.
وی با بیان اینکه قوانین حمایتی که مجلس درباره روستا‌ها مصوب کرده بسیار خوب است، گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به روستا‌ها تخصیص پیدا کرده است که ۸۰ درصد آن در این دولت اختصاص یافته است.
محسنی بند پی افزود: چه روستا‌هایی که دهیار دارند و چه ندارند باید از این منابع استفاده کنند و در جهت اشتغال و توسعه از این منابع مدیریت داشته باشند.
وی با اشاره به اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به توسعه اشتغال روستایی گفت: ۱۷ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در روستاها در نظر گرفته شده است و معتقدم تمام ۲۰ میلیون نفر روستایی کشور از این اعتبار استفاده و اشتغال زایی کنند، این وام در مناطق مرزی با سود چهار درصد و دیگر مناطق با سود شش درصد به روستائیان ارائه می‌شود بنابراین معتقدم از آن به نحو احسن و بهینه استفاده کرد.
وی به تشکیل گروه‌های خودیار و همیار برای زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و افزود: به طور قطع هم اکنون فرصت خوبی برای توسعه پایدار روستایی فراهم شده و نگاه وزارت کشور و مدیران اجرایی در راستای توسعه روستایی است و باید از این فرصت استفاده کرد.
اشتغال و توانمندسازی روستاها با تکیه بر مزیت های نسبی پیگیری می شود
­استاندار تهران با اشاره به لزوم توسعه برنامه محور روستاها گفت: اشتغال و توانمندسازی روستاها با تکیه بر مزیت های نسبی پیگیری می شود.
انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به ضرورت نگاه دولت و مجلس به توسعه روستایی اظهار داشت: توسعه هدف مطلوبی برای ارتقا بخشیدن به معیشت آحاد جامعه است که محور اصلی آن روستاهاست به همین دلیل تولید محور بودن روستاها مورد توجه قرار گرفته است.
وی بیان کرد: در اقتصاد کشورهای جهان سوم کشاورزی محور اصلی است که مبنای کشاورزی نیز در روستاهاست، همچنین نقش مشارکت زنان، روحیه تولید محوری در روستاها و مزیت‌های نسبی روستاها باید مورد توجه جدی باشد.
استاندار تهران ادامه داد: فراهم کردن امکانات روستایی، بهداشتی و درمانی چون تابع نظام توسعه محور نبود سبب شد روستاها یکی پس از دیگری خالی از سکنه شود و وضعیت ۷۰ درصد روستایی و ۳۰ درصد شهری ابتدای انقلاب معکوس شد.
محسنی بندپی با بیان اینکه توانمندی های روستایی متفاوت از گذشته شده عنوان کرد: ظرفیت ها و استعدادهای جدیدی باید در روستاها ایجاد شود تا زمینه ماندگاری روستاییان فراهم کند که توجه به استارتاپ ها و روش های نوین در صنعت گردشگری، بوم گردی، گلخانه و غیره نقش آفرین است.
وی سپس گفت: برداشت یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی انجام شد که سبب شد رتبه تهران از ۲۷ به رتبه هفدهم برسد که ۸۰۴ هزار نفر جمعیت روستایی استان تهران می‌توانند از این وام اشتغالزایی استفاده کند چرا که بهره آن کم است.
استاندار در پایان خاطرنشان کرد: تشکیل گروههای همیار برای زنان سرپرست خانوار و گروه های خودیار که به شکل زنجیر وار در حال فعالیت هستند منجر به اشتغال و توانمندسازی روستاها می شود.
توانمندی‌ها در حوزه‌های روستایی باید مورد توجه قرار گیرد
خانم پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سی و دومین نشست مدیران کل امور روستایی و شورا‌های استانداری تهران به توسعه روستا‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از راه‌های اساسی توسعه، توجه به روستاهاست یعنی هر کشوری برای رشد توسعه باید رویکردش به سمت روستا‌ها باشد.
وی به فعالیت فراکسیون تولید و اشتغال در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: از میان ۸۰ فراکسیون مجلس شورای اسلامی، فراکسیون تولید و اشتغال نخستین فراکسیونی است که موضوع اشتغال را به طور جدی دنبال می‌کند و اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به توسعه اشتغال روستایی یکی از مهم‌ترین مصوبات است که با پیگیری‌های بسیار زیاد به تصویب رسید و حذف نشد.
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات به موضوع معافیت‌های مالیات دهیاری‌ها اشاره کرد و افزود: معافیت مالیاتی دهیاری‌ها در مجلس مطرح شد و خوشبختانه دریافت مالیات از دهیاری‌ها مصوب نشد.
وی گفت:: یکی دیگر از مباحثی که در روستا‌ها پیگیری کردیم وضعیت آب و فاضلاب به ویژه در استان تهران بود.
مافی در ادامه با بیان اینکه به این نقطه رسیدیم که باید کشور را بدون نفت اداره کنیم، افزود: سیاست خارجی و بحران‌های ناشی از تحریم موجب شده که در شرایط تحریم پروژه تصفیر یعنی به صفر رساندن درآمد‌های نفتی مورد توجه جدی قرار گیرد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه جدیدی بر اساس پویش‌ها و پژوهش‌های مجلس انجام می‌دهد.
وی گفت:: بودجه جدید بر اساس همین پویش‌ها و پژوهش‌های جدید یعنی اقتصاد بدون نفت دنبال کنیم که کشور بدون درآمد حاصل از نفت اداره شود و درآمد‌های حاصل از نفت به صفر می‌رسد که هدف آن خنثی کردن استفاده از نفت به عنوان اهرم تحریم و تهدید علیه کشور است.
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات وقتی باید به سمت بودجه بدون نفت حرکت کنیم، افزود: بهتر است برای اجرایی کردن این بودجه جایگزینی توانمندی‌ها در حوزه‌های روستایی مورد توجه جدی قرار گیرد از جمله حوزه گردشگری حوزه درآمد سازی است، اما کمتر مورد توجه قرار است.

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید