آلودگی هوای کلان شهرها چندسالیست که به معضلی اساسی در کشور تبدیل شده است تا جایی که سازمان محیط زیست در چهار سال گذشته حل معضل آلودگی هوا را در یکی از اولویت‌های خودقرار داده است. دراین میان همواره کارشناسان و مسولان این سازمان نسبت به آلودگی هوای کلان شهر تهران با جمعیتی روزانه حدود ۱۱ میلیون نفر ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته رییس کمیته محیط زیست شورای شهرسالانه در تهران ۵۸۰۰ نفر به علت آلودگی هواجان خود را از دست می‌دهند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حل معضل آلودگی هوا در تهران هماهنگی بین تمام بخش‌ها به‌ویژه شهرداری‌ها، مراکز علمی دانشگاهی با سازمان حفاظت محیط زیست را می‌طلبد.

 به گزارش ایسنا، به منظور بررسی این معضل و ارائه راهکارهایی جهت بهبود هوای تهران، میزگردی با حضور محمد حقانی -رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران-، مسعور زندی -معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست- و قاسم آهنگری -عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن‌آوری – در ایسنا برگزار شد که در پی می‌آید.

شورای شهر هنوز نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند

در ابتدای این میزگرد محمد حقانی به عملکرد شورای شهر تهران در دوران فعالیت خود پرداخت و گفت: شورای اول را موفق‌ترین شورا می‌دانم اگرچه مشکلاتی داشت. با این وجود بسیاری از ذخایری که در شورای چهارم از آن‌ها بهره بردیم حاصل زحمات نمایندگان شورای اول بود. شورای شهر و شهرداری نهادی خدماتی-اجتماعی است که باید در خدمت مردم باشد نه اینکه تبدیل به نهادی سیاسی شود. متاسفانه با گذشت ۱۷ سال  از عمر شورا این نهاد نتوانسته است که جایگاه خود را پیدا کند البته باید درنظر بگیریم که جاافتادن نهادهای مردمی زمان‌بر است.

وی ادامه داد: متاسفانه بین شورای دوم و سوم و شهرداری دیواری کشیده شده بود ولی در شورای چهارم باوجود اینکه در رسیدن به بسیاری از اهدافمان توفیقی پیدا نکردیم ولی این دیوار فروریخته شد و صداها و انتقادهای سازنده‌ای از داخل شورا بیرون آمد که در برخی موارد نتایج خوبی به همراه داشت. شورا شهر و شهرداری تنها به‌ دنبال مدیریت شهری هستند و آنطور که باید با یکدیگر تعامل ندارند.